torstai 1. kesäkuuta 2017

Voimaton viisaus

”Minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.” (1. Kor. 2:4-5)

Paavalin julistuksen keskuksessa oli meidän syntiemme puolesta ristiinnaulittu Jeesus Kristus. Hän ei kuitenkaan julistanut evankeliumia suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin (2:1-2). Hän tiesi, että inhimillisellä viisaudella ja taidokkaalla retoriikalla ei synny sellaista uskoa, joka perustuu Jumalan voimaan. Evankelista Kalevi Lehtinen totesi aikoinaan, että suomalaisille on julistettu evankeliumia juuri sen verran, ettei heille ole syntynyt henkilökohtaista uskoa, vaan he ovat tulleet vastustuskykyisiksi. Erittäin hyvä huomio. Koskettaako sana kuulijan sydäntä, jos evankeliumin julistaminen on virkasuoritus ilman omaa, elävää suhdetta ylösnousseeseen Kristukseen tai jos sitä julistetaan enemmän ihmisviisauteen ja kirkolliseen perinteeseen kuin Pyhän Hengen voimaan luottaen? Rokotammeko me vai sytytämmekö me sanoillamme? 

Puhutaan Hengen voimassa.

4 kommenttia:

  1. Tästä syntyi minulle sellainen kuva, että mielestäsi kirkon viroissa olisi paljon ihmisiä, joilla ei ole elävää suhdetta ylösnousseeseen. Olen asiasta eri mieltä, joskin on varmaan niin, että tällaiset arvioinit tulee jättää Jumalalle ja rukoilla kaikkien julistajien puolesta.

    VastaaPoista
  2. En ajatellut kohdistuvan pelkästään kirkkoon, vaan laajemmin meihin, jotka sanan palveluksessa olemme. Jopa meillä herätysliikkeissä on omat kirkolliset perinteemme, mikä saattaa tulla esteeksi.

    VastaaPoista
  3. Olen kuullut paljon saarnoja, missä ristiinnaulittu Jeesus ei ole ollut esillä. Sydänmen kyyllyydestä suu puhuu , ja toivottavasti syntien sovittajasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eräs viidesäläinen lähetystyöntekijä sanoi kerran, että eivät nykyään ihmiset aina ensi sijassa etsi syntien sovittajaa. Voi olla, että he heräävät jonkun muun asian takia ja vasta myöhemmin tulee synnintunto ja armon ikävä. Siksi se mikä sinua ei puhuttele, saattaa puhutella jotain muuta sillä hetkellä. Ymmärrän kyllä Esa-Matias pointtisi, että sanoman armollisesta Jumalasta tulisi olla keskiössä.

      Poista